Filippa Barkman

Filippa Barkman

Filippa Barkman, born 1982, Stockholm. The Royal Institute of Art 2005 - 2009. Selected exhibitions: Bristol Biennial, England, Grenland Kunsthall, Porsgrunn, Norway, Tegnerforbundet, Oslo, Maria Stenfors Gallery, London, Stene Projects, Stockholm, Wanås Artcenter, Wanås Slott, Art Fair Tokyo, Mirai Projects, Nordic Art Centre, Dalsåsen, Norway, Biologiska Muséet, Stockholm, Nelimarkka Museum, Alajärvi, Finland, Galleri Kleerup, Stockholm, C/O Stockholm, MARKET, Stockholm. The oeuvre of Filippa Barkman could easily be summarized with one word: accuracy. Drawings, paintings and sculptures – indifferent of the form, Barkman’s work is executed with minute nicety and extraordinary detailing. The motives are usually simple – including only one or two bodies or objects – although in general slightly dislocated, involving an unexpected touch or a surrealistic twist. Beyond the first impression and the fascination of the striking craftsmanship, there is always a story to be found; Barkman is not only a diligent artist but also a brilliant narrator. Looking closer, the term accuracy thus seems way to narrow to describe her work in its full complexity. Text: Astrid Greltz Andersson, Stene Projects Om mitt konstnärsskap Jag arbetar med storskalig kolteckning, måleri och skulptur. Motiven befinner sig i en figurativ tradition och bildspråket är lågmält. Detaljer som skulle kunna härledas till en tid eller plats, såsom kläder och andra yttre attribut, har skalats bort. I min konst bearbetar jag livets inneboende ovisshet, och den kroppsliga erfarenheten av att vara människa. Under arbetsprocessen visualiserar jag de frågeställningar som inte lämnar mig någon ro, som: är tiden enkelriktad och vad - om något - kan vi veta om framtiden? Och även om inga svar finns, känner jag en frihet och tillfredsställelse bara genom att få formulera frågan. Jag påminns om mina val, och på alla de generationers val innan mig, som lett fram till att jag befinner mig där jag är idag. Men också på ett överordnat plan: de val som lett fram till hur vår samtid ser ut - det sammanhang och den värld som mina barn ska växa upp i. I mina teckningar avbildar jag ofta kroppar som är sammanflätade, tvinnade in i varandra - fysiskt, och osynligt genom generationers ofrånkomliga band. Människorna i bilderna har för ett ögonblick lämnat vardagsbestyren. Där infinner sig en nakenhet och närvaro där de existentiella frågorna får spelrum.